Porečani vole imati lijep grad i navikli su na visoke komunalne standarde pa tako cijene i ovo ulaganje, pokazujući iznimno razumjevanje. U tijeku je realizacija jednog od većih komunalnih projekata u Hrvatskoj pod punim nazivom EU projekt Poreč - Sustav odvodnje sa uređajima za pročišćavanje otpadnih voda grada Poreča“. Kako bi saznali nešto više o tome razgovarali smo sa direktorom Odvodnje Poreč Milanom Lakovićem. Projekt traje već neko vrijeme ,možete li nam reći kojoj se fazi trenutno nalazi? Planirano vrijeme okončanja radova je koncem 2017. godine. Nositelj projekta je Odvodnja Poreč i trenutno se vremenski nalazimo u drugoj trećini realizacije projekta ali i odrađenog posla s time da se napredak svake pojedine faze prati dnevnim i tjednim izvješćima jer bi i najmanji zastoj izazvao problem. Naime, sam „EU projekt Poreč“ podrazumijeva provedbu pet osnovnih ugovora gdje svaka aktivnost pretpostavlja brojne procedure i komunikacije u pripremi s Hrvatskim vodama a isto tako vrlo zahtjevne operativne i administrativne korake tijekom provedbe budući da se radi o financijskim sredstvima Europske unije čije se namjensko trošenje strogo kontrolira.
Otvoreno 36 različitih gradilišta
Obično se govori o veličini projekta no izraženo u brojkama kako to izgleda?
Za realizaciju projekta je provedeno pet postupaka javne nabave. Pored ugovora o nadzoru, izvođenje radova je ugovorilo 8 članica konzorcija sa ukupno 18 građevinskih tvrtki gdje je u velikom dijelu zastupljena lokalna operativa. U sklopu ugovora za proširenje kanalizacijske mreže dosad je izvedeno 44,3 km a izmješteno je i rekonstruirano 16,2 km mreže. Od ukupno 86 km mreže koja se treba izvesti izvedeno je 73% ili 60,5 km. Realizirano je 11 novih crpnih stanica od planiranih 26 i rekonstruirano 22 od predviđenih 56.
Unutar projekta je otvoreno 36 različitih gradilišta. Izvođenje radova na projektu nadgleda tim nadzornih inženjera koji se sastoji od 11 članova i tim Odvodnje sa 4 člana. Ovog trenutka imamo 30 otvorenih gradilišta, 36 ekipa, preko 140 različitih strojeva, 210 radnika i 30 raznih inženjera ,geodeta i poslovođa.
Kaže se da je projekt za dobrobit građana no što će on u konačnici donijeti građanima Poreča i Poreštine?
U sklopu projekta izgradit će se 63 kilometra nove kanalizacijske mreže, rekonstruirati 23 kilometra postojeće kanalizacijske mreže, izgraditi 26 novih crpnih stanica i rekonstruirati 56 postojećih. Izgradnjom nove mreže omogućit će se priključenje 28 naselja na kanalizacijski sustav. Time će oko 6.300 novih korisnika biti priključeno na sustav odvodnje, čime će se pokrivenost domaćinstava mrežom podići sa sadašnjih 63 na 90 posto.
Prikupljena otpadna voda pročišćavat će se na nova 4 uređaja za pročišćavanje otpadnih voda do stupnja koji omogućuje njezinu ponovnu uporabu. Tako pročišćena voda koristit će se za zalijevanje zelenih površina, za pranje i ispiranje izgrađenih kanalizacijskih sustava prilikom redovnog održavanja, za pranje javnih površina, za potrebe protupožarne zaštite, za zalijevanje sportskih terena bez daljnjeg opterećivanja sustava vodoopskrbe.
Zagađenja koja nastaju otpadnim vodama biti će eliminirana te će se time ublažiti veliki dio oštećenja okoliša. Također, smanjiti će se zagađenja tla i podzemnih voda. Rekreacijske vrijednosti područja povećat će se, dok će se također poboljšati higijenski uvjeti u priobalnim vodama.
Percepcija “čistog mora” i “ekološke svijesti” dodatno će se poboljšati i imati će pozitivan utjecaj na atraktivnost područja kao turističke destinacije.
Radovi već traju neko vrijeme pa nas zanima kako su reagirali građani na prilično zahtjevne i dugotrajne radove?
Trudimo se redovno obavještavani o početku radova, kako putem prezentacija u Mjesnim odborima, tako i putem web stranice, lokalnih medija i periodičnih letaka u želji za čim bolje informiranje o veličini i nužnosti planiranih aktivnosti. Ipak, u pojedinim su naseljima radovi vrlo zahtjevni te se u direktnoj komunikaciji na terenu traži zadovoljavajuće rješenje za sve korisnike.
Vremenskim planom izgradnje planirana su razdoblja mirovanja radova u naseljima koja su turistički orijentirana, te se također vodilo računa da se promet u zahvaćenim naseljima nesmetano odvija, uz privremenu prometnu regulaciju.
Građani su općenito pokazali veliku strpljivost i suradnju, svjesni boljitka kojeg će im provedba projekta donijeti.
Koje su bile najveće poteškoće u realizaciji do sada i očekujete li još neke?
Projekt ovakve financijske težine očekivano je izazvao veliki interes i pritisak, kako javnosti, tako i struke. Tijekom pripreme dokumentacije za nadmetanje, pogotovo kod iznimno složenog predmeta nabave za izgradnju 4 uređaja, utvrđivanje određenih kriterija trajalo je neočekivano dugo, što je izazvalo odgodu u raspisivanju postupaka u odnosu na zadane rokove iz aplikacije EU projekta.
Također, tijekom provedbe postupaka javne nabave, pristizale su učestale žalbe ponuditelja koje su kod ovako velikih i složenih projekata očekivane i razumljive obzirom na opću krizu i nedostatak posla u građevinskom sektoru. Rješenja na žalbe su u proceduri kod Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave iziskivale i po nekoliko mjeseci, što je u konačnici rezultiralo kašnjenjem potpisivanja ugovora.
Potrebno je spomenuti i nedoumice oko primjene Zakona o turističkom zemljištu, što je predstavljalo jednu od najvećih prepreka za rješavanje imovinsko pravnih poslova. Bilo je potrebno učestalo apelirati pri nadležnim službama za žurno rješavanje postupaka imovinsko pravnih poslova.
Radi se o iznimno skupom projektu kojeg financira Europska Unija. Kakav je rad po Eu pravilima?
Istina,ukupna vrijednost projekta iznosi 501.218.004,00 kn.
Naime , u skladu sa uvjetima Dvostranog sporazuma potpisanog između Vlade RH i Europske Komisije te Ugovora o sufinanciranju, projekt se financira iz sredstava Kohezijskog fonda u udjelu od 74% (370.938.227,58 kn) te Ministarstva poljoprivrede, Hrvatskih voda i lokalne zajednice (Grad Poreč – Parenzo, Općina Tar – Vabriga, Općina Vrsar i Općina Funtana) u udjelu od 8,66% (43.426.592,14 kn). Nacionalna komponenta ukupno iznosi 130.279.776,42 kn (26%).
Način rada ima svoja stroga administrativna pravila pa redovnom postupku dostavljamo Hrvatskim vodama Zahtjeve za nadoknadu sredstava uz Izvješće o napretku projekta temeljem ispostavljenih i odobrenih privremenih situacija izvođača radova.
Kao nositelj projekta, dužni smo pružati informacije i omogućiti pristup relevantnim dokumentima svim tijelima koja sukladno institucionalnom ustroju provedbe strukturnih instrumenata imaju obvezu kontrole projekta (MRRFEU – koordinacijsko tijelo, ARPA – revizijsko tijelo, Ministarstvo financija – tijelo za ovjeravanje, MZOiP – upravljačko tijelo Operativnog programa Okoliš, Ministarstvo poljoprivrede – posredničko tijelo razine 1 i Hrvatske vode – posredničko tijelo razine 2).
Suradnja sa posredničkim tijelima, Hrvatskim vodama i resornim ministarstvima koja prate i svesrdno pomažu realizaciju projekta od samog početka, više je nego dobra i teži zajedničkom ostvarenju cilja, a to je provedba projekta uz postizanje najviše razine kvalitete izvedenih radova u zadanim rokovima.
Što vas od radova još očekuje do ljeta?
U narednom periodu provedbe projekta očekuje se početak radova na izgradnji uređaja za pročišćavanje otpadnih voda i pristupnim prometnicama do uređaja, okončanje radova u 14 naselja, početak i dovršetak izgradnje u još 6 naselja, te dovršetak infrastrukture za izmještanje postojećih UPOV-a, rekonstrukcija 14 i djelomična rekonstrukcija 35 crpnih stanica. Jedna vrlo zahtjevna etapa projekta pa molimo sve građane za razumjevanje.
I na kraju, kako je voditi tako važan projekt?
Vrlo zahtjevno jer raskopate pola grada i naselja , zadirete u način funkcioniranja građana te odgovarate za visoka sredstva bez obzira što znate da projekt donosi nove vrijednosti i dobrobit za svih. Osim toga radovi se provode po strogim pravilima i pod nadzorom Europske unije čiji su zahtjevi za poštivanje rokova i izvještavanja vrlo rigorozni.
Poreč je lider hrvatskog turizma, a komunalna infrastruktura jedna je od važnijih dijelova turističke ponude i nova komponenta ekološkog odredišta. Ponosni smo na veličinu i vrijednost projekta ali isto tako i svjesni težine njegove tehničke realizacije. Rad na provedbi projekta ovakvog značaja i obima dinamičan je i prije svega timski. Veoma je bitna komunikacija i interakcija između svih sudionika u provedbi, a s obzirom na dosadašnji napredak, s razlogom vjerujem da ćemo svi zajedno uz podršku građana uspješno realizirati planirano.
Glas Istre